מסלול הגיל הרך

תכנית הלימודים במסלול הגיל הרך מיועדת להכשרת גננות במדעים או מקרא. הלימודים במסלול זה הם לקראת תואר B.Ed “בוגר בהוראה” לגיל הרך ותעודת הוראה לגילאי 0-6. עם אפשרות להוספת תעודת הוראה לכיתות א’-ב’. משך הלימודים הוא ארבע שנים. ההכשרה משלבת לימודים עיוניים ומעשיים הכוללים התנסות מודרכת בבתי ספר מאמנים.שיעור בובונאות במסלול הגיל הרך

ההכשרה מתמקדת ברכישת ידע והבנה בהתפתחות הילד, דידקטיקה וחשיבה מדעית בגיל הרך. הסטודנטיות רוכשות ידע בתחומי לימוד רבים כגון שימוש יוצר בחומרים, אמנות וריתמוסיקה. סטודנטיות המתמחות במדעים לומדות בין היתר קורסים בבוטניקה, זואולוגיה, אקולוגיה, ביולוגיה. סטודנטיות המתמחות במקרא לומדות בין היתר קורסים בספרי התורה, הנביאים והכתובים, ובפרשנות המקרא לדורותיה.

ראש המסלול: ד”ר איריס גלילי.

אפשרויות הלימוד במסלול הגיל הרך:

ההכשרה המעשית במסלול הגיל הרך:

בשנה א’ ההתנסות המעשית מתקיימת בגן (גילאי 3-6). הדגשים הבאים נלמדים לאורך השנה במטרה להשתלב בעבודה בגן ועבודה עצמאית בגן בהדרכת גננת מאמנת: הכרת הגן, ארגון סביבה חינוכית. קשר עם הילדים-ניהול שיחות ומשחקים באופן אינטואיטיבי. התנסות בקבוצות קטנות ועם בודדים. ארגון עזרי הוראה. התנסות ראשונית בקולקטיב (מחצית הגן). הכנת מערך יומי- תכנון ובצוע של פעילות אחת בקבוצה או בקולקטיב מתוך תכניות לימודים קיימות: חינוך גופני, יצירה, קריאת סיפור ונהול דיון סביב הסיפור.

בשנה ב’, בסמסטר א’ ההתנסות המעשית מתקיימת במעונות (גילאי 0-3) במהלכה הסטודנטית תיחשף למסגרות חינוכיות לגילאי לידה עד שלוש שנים, תכיר את זהות המסגרת ותתנסה בפעילויות שונות בשלושת שכבות הגיל. הסטודנטית תקבל ידע עדכני התפתחותי, חינוכי המתייחס לגילאים אלה: גישת רג’יו אמיליה, גישתו של סטנלי גרינשפן להתפתחות רגשית חברתית. הסטודנטית תקבל כלים לעבודה עם ילדים בגילאי לידה – שלוש שנים. בנוסף- הסטודנטית תקבל הדרכה על עבודתה המעשית דרך צפייה בסרטי וידאו המתעדים את פעילותה בגן, ניתוחם ועבודה על מיומנות הרפלקציה שלה.

בסמסטר ב’ ההתנסות המעשית מתקיימת בגן (גילאי 3-6). במהלכה הסטודנטית מבצעת צפייה בחצר, הכנת מרכזי פעילות בחצר, משחקים חברתיים. הכנת משחקים דידקטיים והפעלת הילדים.

בשנה ג’ ההתנסות המעשית מתקיימת בגן המדעי ובגן הרגיל (גילאי 3-6). הדגשים בשנה זו הם על עיצוב זהות מקצועית וטיפוח אני מאמין חינוכי של הסטודנטית. עמידה על הבדלים אישיים בין הילדים והכנת תכנית חינוכית אישית וקבוצתית. קידום היכולת לנהל דיאלוגים ותווך עם יחידים וקבוצות בגן. הכרת תכניות הלימודים בגן ויכולת לעגן עשייה חינוכית על בסיס תכניות הלימודים. הכרת דרכים בעיבוד תוכן על פי תכנית המסגרת ועל פי גורמים מזדמנים. עמידה על תפקיד הגננת כמנהלת גן ופתוח יכולת הנהגה –הצעת יוזמה חינוכית. התנסות בהוראה בגן באופן הדרגתי כך שתגיע ליכולת לנהל גן משך יום שלם.

הגן המדעי: בגן המדעי מתאמנת הסטודנטית במשך 4-6 ימים ברציפות אחת לשבוע. במהלכו מתבצעת הכרת הגן המדעי וייחודו, טפוח חשיבה מדעית של הילד בגיל הגן, הכנת פעילויות בתחום המדעים.

לחצו לפרטים נוספים אודות המחלקה להתנסות בהוראה (הכשרה מעשית בשנים א’-ג’) והיחידה לכניסה להוראה (סטאז’ בשנה ד’).