מסלול הגיל הרך

כל מה שאני באמת צריך לדעת על איך לחיות ומה לעשות ואיך להיות למדתי כשהייתי בגן, החכמה לא התגלתה בפסגת ההר של סיום התואר השני באוניברסיטה, אלא בארגז החול שבמגרש המשחקים של גן הילדים" (פולגום, 2005).

למידה מתרחשת תוך כדי התנסות וגילויים חדשים באינטראקציה עם הסביבה לאורך כל שעות היממה. בחוג לגיל הרך נקנה לסטודנטיות כלים להוביל את הילדים לערוך 'סדר' באותה למידה, להבין תפיסות שגויות, ל'ארגן' את המידע הנמצא סביבם, לתווך במגוון דרכים ולהפוך את הלמידה למשמעותית. לצמוח מתוך דבריהם ולעודד אותם לחשוב, לשאול, לשער, לחקור ולהסיק מסקנות. כמו כן, נקנה לסטודנטיות ידע בהתפתחות הילד/ה וצרכיו/ה ונוביל אותן להבנת התפיסה החינוכית המעמידה את הילד/ה במרכז. זאת במקביל לחשיבות שיש לתת לערכיםשיעור בובונאות במסלול הגיל הרך של קבלה, סובלנות, נתינה ואהבת הבריות.
מטרתנו בחוג היא לעצב אשת חינוך בעלת כישורים ומיומנויות להוראה לגיל הרך. מחנכת המהווה דוגמה אישית המבוססת על ערכים ותובנות, עם כישורי מנהיגות להוביל צוות, הורים וילדים ללמידה חדשה והישגים אישים ומשותפים. מחנכת המיישמת מגוון דרכי הוראה, בעלת חשיבה יצירתית, המודעת לגישות השונות ומשכילה להתאים אותם לצביון הגן ולילדים. בעלת ידע והבנה בהתפתחות הילד/ה, פתוחה, קשובה ומגלה גמישות בהתנהלותה היומיומית. מחנכת המפגינה רגישות לילד/ה היחיד/ה, קשובה לצרכיו/ה לצד חינוך הילדים לגלות רגישות האחד לשנייה.

בהתנסות בשדה, הסטודנטיות חוות את חיי הגן כבר משנה א' ומבצעות מטלות המתאימות לשלב ההתפתחותי שלהן בהכשרה

ראש המסלול: ד"ר איריס גלילי.

אפשרויות הלימוד במסלול הגיל הרך:

  • תכנית לימודים לגיל הרך כוללת: לחצו כאן לצפייה במתווה המפורט
    • מתווה הבסיס.
    •  לימודי התמחות –גיל רך, חטיבת חינוך מיוחד  וחטיבת לשון ולבחירה מדעים/מקרא/מתמטיקה/ספרות.
    • לימודי יסוד.
  • תכנית לימודים במסלול דו חוגי – גיל רך ומדעים: לחצו כאן לצפייה במתווה המפורט
    • מתווה הבסיס.
    • לימודי התמחותגיל רך ומדעים.
    • לימודי יסוד.

ההכשרה המעשית במסלול הגיל הרך:

בשנה א' ההתנסות המעשית מתקיימת בגן (גילאי שלוש עד שש). הדגשים הבאים נלמדים לאורך השנה במטרה להשתלב בעבודה בגן ועבודה עצמאית בגן בהדרכת גננת מאמנת: הכרת הגן, ארגון סביבה חינוכית. קשר עם הילדים-ניהול שיחות ומשחקים באופן אינטואיטיבי. התנסות בקבוצות קטנות ועם בודדים. ארגון עזרי הוראה. התנסות ראשונית בקולקטיב (מחצית הגן). הכנת מערך יומי- תכנון ובצוע של פעילות אחת בקבוצה או בקולקטיב מתוך תכניות לימודים קיימות: חינוך גופני, יצירה, קריאת סיפור ונהול דיון סביב הסיפור.

בשנה ב', בסמסטר א' ההתנסות המעשית מתקיימת במעונות (גילאי לידה עד שלוש) במהלכה הסטודנטית תיחשף למסגרות חינוכיות לגילאי לידה עד שלוש שנים, תכיר את זהות המסגרת ותתנסה בפעילויות שונות בשלושת שכבות הגיל. הסטודנטית תקבל ידע עדכני התפתחותי, חינוכי המתייחס לגילאים אלה: גישת רג'יו אמיליה, גישתו של סטנלי גרינשפן להתפתחות רגשית חברתית. הסטודנטית תקבל כלים לעבודה עם ילדים בגילאי לידה – שלוש שנים. בנוסף- הסטודנטית תקבל הדרכה על עבודתה המעשית דרך צפייה בסרטי וידאו המתעדים את פעילותה בגן, ניתוחם ועבודה על מיומנות הרפלקציה שלה.

בסמסטר ב' ההתנסות המעשית מתקיימת בגן (גילאי שלוש עד שש). במהלכה הסטודנטית מבצעת צפייה בחצר, הכנת מרכזי פעילות בחצר, משחקים חברתיים. הכנת משחקים דידקטיים והפעלת הילדים.

בשנה ג' ההתנסות המעשית מתקיימת בגן המדעי ובגן הרגיל (גילאי שלוש עד שש). הדגשים בשנה זו הם על עיצוב זהות מקצועית וטיפוח אני מאמין חינוכי של הסטודנטית. עמידה על הבדלים אישיים בין הילדים והכנת תכנית חינוכית אישית וקבוצתית. קידום היכולת לנהל דיאלוגים ותווך עם יחידים וקבוצות בגן. הכרת תכניות הלימודים בגן ויכולת לעגן עשייה חינוכית על בסיס תכניות הלימודים. הכרת דרכים בעיבוד תוכן על פי תכנית המסגרת ועל פי גורמים מזדמנים. עמידה על תפקיד הגננת כמנהלת גן ופתוח יכולת הנהגה –הצעת יוזמה חינוכית. התנסות בהוראה בגן באופן הדרגתי כך שתגיע ליכולת לנהל גן משך יום שלם.

הגן המדעי: בגן המדעי מתאמנת הסטודנטית במשך 4-6 ימים ברציפות אחת לשבוע. במהלכו מתבצעת הכרת הגן המדעי וייחודו, טפוח חשיבה מדעית של הילד בגיל הגן, הכנת פעילויות בתחום המדעים.

לחצו לפרטים נוספים אודות המחלקה להתנסות בהוראה (הכשרה מעשית בשנים א'-ג') והיחידה לכניסה להוראה (סטאז' בשנה ד').