"ראש גדול בהוראה" כנס מצוינים שנתי

ביום חמישי י"ח באדר ב' התקיים כנס ארצי (לשנה ב') של תכנית המצוינים רג"ב– ראש גדול בהוראה, בכפר הנוער הניסויי "כדורי". מכלול הפעילויות שהתקיים בכנס משקף פדגוגיה חדשנית ויזמות חינוכית. תחילה התקיימה פעילות להיכרות של הסטודנטים בתכנית רג"ב מכל הארץ עם בית הספר הניסויי ומרכז ההפצה של "כדורי". ובהמשך הסטודנטים לקחו חלק ב"סדנאות אתגר" – סדנאות שבהן למידת עמיתים העוסקים בתובנות לגבי יזמות, מנהיגות חינוכית, חדשנות וחשיבה פדגוגית פורצת דרך.

הסטודנטיות שלנו, טל רצון ועדן חבר והסטודנטים שלנו בועז ליבנה ויהונתן חסון לקחו הציגו בסדנאות האתגר את הניסוי החינוכי אותו הם מובילים בהדרכת מר שי מאמו, בביה"ס היסודי הניסויי ממ"ד יד-שבתאי באשדוד.

מספר מילים על הניסוי שערכו:

הניסוי "לחשוב כמו מנהל", מטרתו לימוד ותרגול פונקציות ניהוליות במטרה לפתח אצל כל באי שער ביה"ס מודעות אישית וחברתית, להעלות את רמת המסוגלות, המוטיבציה ושיפור הישגים לימודיים תוך שותפות התלמידים בעשייה. ומה זה בעצם פונקציות ניהוליות? פונקציות ניהוליות או תפקודים ניהוליים הם תהליכי השליטה הקוגניטיביים הגבוהים של האדם, האחראים על היכולות ליזום, להתמיד, לעכב ולשנות. הם מתערבים בויסות רגשי ותפקודי חברתי ולימודי. פונקציות ניהוליות חיוניות לצורך תכנון וקבלת החלטות, איתור ותיקון טעויות, בקרה, למידה של מצבים או פעולות חדשות, ע"י זכרון עבודה , התמודדות מול מצבים מסוכנים או מסובכים, התגברות על הרגל מושרש היטב או התנגדות לפיתוי ופיתוח שליטה עצמית. הפונקציות הניהוליות שנבחרו לקידום בניסוי הבית ספרי הן: יכולת ארגון ותכנון, זיכרון עבודה, בחירה בין חלופות, שליטה עצמית, גמישות ויזימת ביצוע.

לחצו כאן לקריאת נוספת והרחבת ידע.

Post-Cenes2  Post-Cenes1

רשמים וחוויות:

טל פוניי ועדן גבע, סטודנטיות שנה ב', מספרות על חוויותיהן: "נוף מרהיב, בי"ס מיוחד במינו, תכניות ניסוי מגוונות ומורים מוכשרים עם לב רחב ואש בעיניים… נסיעה לא קצרה אי שם לצפון, לבי"ס 'כדורי' –יום שבתחילתו ידענו רק שיצחק רבין ז"ל למד בו, ובסופו- הרבה יותר…
היום נפתח בטקס קצר עם מס' מילות פתיחה על המקום ולאחר מכן הובלנו ע"י תלמידות מקסימות אל סדנאות שונות, בהן נחשפנו לפן אחר של בית הספר- תוכנית הדגל 'רב תרבותיות', שימוש בטכנולוגיה מתקדמת בכיתות, עזרה לתלמידים מתקשים עם לקויות למידה ומקצועות ההנדסה והטכנולוגיה המשמשים כמנוף לתלמידים החלשים שבקושי מגיעים לבית הספר… במילים אחרות, בי"ס שמשקיעים בו בתלמידיו מתוך אהבה ואמונה כי לכל תלמיד יש כישרון ייחודי ומיוחד וכל אחד יכול להיות מוצלח בדרכו שלו אם רק ירצה בכך.
בהמשך היום, התקיימו סדנאות נוספות בהן הוצגו תוכניות הניסוי של בתי הספר השונים. אנו הצגנו את תוכנית הניסוי של בי"ס 'יד שבתאי' שבאשדוד, בניהולו של מר שי מאמו. תוכנית זו מבוססת על שיפור הפונקציות הניהוליות המולדות של האדם-שליטה עצמית, זיכרון פעיל, גמישות, בחירה בין חלופות ועוד, מתוך אמונה ששיפור מיומנויות אלו יוביל לשיפור ההישגים הלימודיים והחברתיים-ערכיים.
כמו כן נחשפנו לניסויי המתקיים בבית החולים שניידר בו דוגלים ב'למידה משמעותית'- מלמדים את הילד החולה על הבדיקות השונות שהוא הולך לעבור, על מחלתו, עוצמות הכאב וכדומה – זאת על מנת להפחית את החרדה ולהחזיר לחייו מעט מהשליטה שנלקחה ממנו .
בזכות יום זה ובזכות ההתנסות בבי"ס הניסויי "יד שבתאי" החכמנו רבות והתגבר בקרבנו הרצון לחולל שינוי ולהיות חלק מחינוך משמעותי המשאיר חותם על התלמידים. גיבשנו החלטה לא להשלים עם המצב הקיים, אלא לקום,לקחת יוזמה והכי חשוב לא להתייאש.
"נשמה, נשמה, נשמה!" אמר ראש מכללת 'אוהלו' כשנשאל בטקס הפתיחה אילו תכונות נדרשות למורה. אולי אלו המילים המסכמות את הכנס עבורנו- ישנם לא מעט מורים ומחנכים עם 'נשמה' גדולה שטובת תלמידיהם עומדת תמיד בראש מעיינם. בעזרת ה' יתברך, שנזכה גם…"